Page 14 - תום שירות - יוני 2018
P. 14

‫למד‬                                                  ‫ה‬  ‫ק‬  ‫ל‬                                             ‫אריזת משלוחי מנות לחלוקה בפורים בבי"ח פורייה‬

                                                                                                      ‫המח‬
                                                     ‫המחלקה למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת לא רק‬
‫האישית הטובה שבעשייה הזו הרגשנו כמה המפגשים‬          ‫ממוקמת בלב נוף יפהפה אלא שתלמידיה גם עושים מעשים יפים‪.‬‬
‫האלו משפרים את הלמידה שלנו‪ .‬היציאה החוצה‬             ‫הם מתנדבים במועדוניות‪ ,‬משפצים הוסטלים‪ ,‬אוספים בגדים‬
‫שמחברת אותך לקהילה‪ ,‬היא למעשה מעבר‬                   ‫לתרומה ובאופן כללי יוצאים מכיתות הלימוד שלהם ובודקים למי‬
                                                     ‫אפשר לעזור‪ .‬ואם אתם חושבים שיש להם עודף זמן‪ ,‬אז לא‪ .‬את‬
                ‫מהתאוריות הנלמדות ליישום בשטח‪".‬‬      ‫הפעילות החברתית הם מבצעים במסגרת הלימודים‪ ,‬מתוודעים‬
                                                     ‫לצרכי הסביבה שלהם ומתנסים בעבודה העתידית שמצפה להם‬
‫זו בדיוק הייתה המטרה של ד"ר מירן בוניאל‪-‬נסים‪,‬‬
‫מרצה בכירה וראש המחלקה למדעי ההתנהגות‬                  ‫אחרי סיום התואר‪ .‬מי אמר שתי ציפורים במכה אחת ולא קיבל?‬
‫במכללה האקדמית כנרת‪ ,‬כשהגתה בזמנו את‬
‫הפרויקט‪" .‬מכיוון שבמחלקה לומדים סוציולוגיה‪,‬‬          ‫מירב אמיתי כהן‬                                   ‫הוג לחשוב שהעולם האקדמי מעופף לו איפשהונ‬
‫אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה‪ ,‬כלומר שילוב לימודי‬
‫החברה והפרט‪ ,‬הרעיון הוא להפוך את הסטודנטים‬           ‫נווה כנרת לבעלי צרכים מיוחדים‪ ,‬מוכיחה שהלימודים‬  ‫למעלה‪ ,‬מנותק מהחיים עצמם‪ .‬שרק אם התקבלת‬
‫לערניים ורגישים לסביבתם‪ ,‬ולכן החל משנה א'‬                         ‫באמת משתלמים‪ .‬לפחות במקרה שלה‪.‬‬      ‫ללימודי רפואה או הנדסה ואולי עוד איזה מקצוע או‬
‫ישנה תכנית מלאה להתנדבות ועשייה חברתית‪,‬‬                                                               ‫שניים‪ ,‬תצא מהפקולטה בתום השנים שבילית בה‬
‫שבמסגרתה הסטודנטים מאתרים את המקומות‬                 ‫"הגעתי למעון במסגרת הפרקטיקום שעושים‬             ‫עם תואר שמצורף לו גם תלוש משכורת ראוי‪ .‬ובכן‪,‬‬
‫הנזקקים ומוצאים דרך לסייע‪ .‬זה יכול להיות בשיפוץ‪,‬‬     ‫הסטודנטים בשנה ג' ונשארתי לעבוד במקום‪.‬‬           ‫גבירותיי ורבותיי‪ ,‬אמונות לחוד ומציאות לחוד‪ .‬מחלקות‬
‫תרומה‪ ,‬פעילות לילדים‪ ,‬ועוד‪ .‬הם לומדים להרים‬          ‫כיום אני מדריכה שם‪ ,‬מלמדת מיומנויות בסיסיות‬      ‫רבות באקדמיה משלבות את התאוריה עם הפרקטיקה‬
‫פרויקטים חברתיים‪ ,‬ומתנסים בפועל עם קהלים‬             ‫בחיים‪ ,‬מהתפקוד הפיזי הבסיסי ביותר ועד לכישורים‬   ‫ותוך כדי הלימוד הסטודנטים מעורבים בפעילויות‬
‫מגוונים‪ .‬בנוסף‪ ,‬בפרקטיקום בשנה ג' הסטודנטים‬          ‫חברתיים כמו ניהול שיחה‪ .‬המטרה שלנו היא לשלב‬      ‫שונות שגם תורמות לחברה וגם מסייעות להתקדמות‬
‫משובצים במוסדות שונים ליום עבודה קבוע במהלך‬          ‫את דיירי המעון בקהילה ולהעניק להם עצמאות‪.‬‬
                                                     ‫מכיוון שבמסגרת התואר למדתי גם ניתוח התנהגות‪,‬‬                                        ‫המקצועית שלהם‪.‬‬
 ‫השנה‪ ,‬שם הם מקבלים תדרוך והנחייה מקצועית‪".‬‬          ‫את ההתנסות בכך עשיתי עם הדיירים‪ ,‬והיום אני גם‬
                                                                                                      ‫הסטודנטים הופכים לרגישים יותר‬
‫נג'די מספרת שייחודה של המחלקה בא לידי ביטוי‬            ‫מפעילה תוכניות התנהגות על כאלו שזקוקים לכך‪".‬‬                                 ‫לסביבתם‬
‫כשהיא רואה סטודנטים ממחלקות אחרות שעובדים‬
‫איתה‪" .‬יש משהו בראייה הרחבה של הלימודים שלנו‬         ‫נג'די מספרת שפרויקט המעורבות החברתית‬             ‫תהילה נג'די (‪ )28‬מכפר זיתים‪ ,‬בוגרת המחלקה למדעי‬
‫שנותן לי יותר כאשת מקצוע לעתיד‪ ,‬ומאפשר לי‬            ‫במחלקת מדעי ההתנהגות במכללה התחיל לפני‬           ‫ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת המשמשת‬
‫להציע מבחר של רעיונות ודרכי פעולה לאותה בעיה‪.‬‬        ‫ארבע שנים בקטן והתעצם מאוד‪" .‬מעבר לתחושה‬         ‫כרכזת פרויקט מעורבות חברתית‪ ,‬ועובדת במעון‬
‫יש לי מרצים מתחומים שונים‪ ,‬לכל אחד מהם נקודת‬
‫מבט ייחודית אך יש מקום לכולם‪ ,‬ולכן אנחנו מסיימים‬                                                                                                         ‫‪14‬‬
‫את הלימודים עם סל כלים משמעותי להכשרה שלנו‬

                                    ‫בתום הלימודים‪".‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19