Page 8 - תום שירות - יוני 2018
P. 8

‫מדוע כל כך מעט נשים בוחרות ללמוד הנדסה ומדעים מדויקים והאם אפשר לשנות זאת?כח נשי עולה?‬

‫סטודנטיות בפקולטה למדעי ההנדסה‬                        ‫לפי נתוני משרד האוצר שפורסמו ביום האישה האחרון‪,‬‬                                          ‫אפרת ריטברג‬
                                                      ‫נשים מהוות ‪ 56%‬מהסטודנטים לתואר ראשון‪ ,‬אבל רק‬                                       ‫צילומים‪ :‬דני מכליס‬
‫יכולות מדהימות‪ .‬לדעתי הן יותר טובות כסטודנטיות‬        ‫‪ 25%‬מאלו שלומדים בפקולטות להנדסה‪ .‬המחשבה‬
                                           ‫מהגברים"‪.‬‬  ‫הראשונה שעולה לראש היא כמובן נתוני הכניסה‬           ‫שמסתכלים על מחלקות הלימוד באוניברסיטאות‪,‬כ‬
                                                      ‫והיכולת שלהן‪ .‬אולי נשים לא עומדות בדרישות של‬
‫כשמסתכלים על נתוני הבגרות‪ ,‬הנתון המעניין הוא‬          ‫מקצועות ריאליים? קל מאוד כמובן להפריך את הטענה‬      ‫מפתיע שעדיין אפשר לחלק את תחומי הלימוד לגבריים‬
‫עם מה בוחרות נערות לשלב את הלימודים המוגברים‬          ‫הזו‪ :‬שיעור הנערות שבוחרות ללמוד מתמטיקה בהיקף‬       ‫ולנשיים‪ .‬המהפכה הפמיניסטית‪ ,‬מאמצים ארוכי שנים‪,‬‬
‫במתמטיקה‪ .‬רבות מהן בוחרות ללמוד לימודים‬               ‫מוגבר של ‪ 5‬יח"ל שווה למספר הנערים ועומד על ‪.47%‬‬     ‫פרסים והעדפות למיניהן‪ ,‬וכאילו כלום ‪ -‬עדיין לא‬
‫מדעיים‪ ,‬אבל לא כאלו הקשורים לתחום ההיי‪-‬טק‪:‬‬                                                                ‫הצלחנו לשנות את המצב בו בחלק מתחומי ההנדסה‬
‫נמצא אותן בבתי ספר שדה עסוקות בביוטופ שלהן‪,‬‬                      ‫אלו לא היכולות‪ ,‬זו התודעה‬
‫או עמוק במעבדות הכימיה‪ ,‬אבל כמעט ולא בכיתות‬                                                                            ‫והמדעים המדויקים נשים הן מחזה נדיר‪.‬‬
‫הפיסיקה או המחשבים‪ .‬נערות מהוות רק ‪ 37%‬מכלל‬           ‫חיזוק לכך ניתן למצוא גם בדבריו של פרופ' הוגו‬
‫התיכוניסטים שלומדים ‪ 5‬יחידות לימוד בפיסיקה‬            ‫גוטרמן‪ ,‬חבר סגל בכיר במחלקה להנדסת חשמל‬             ‫הדבר מוזר עוד יותר כשמסתכלים על מה שקורה‬
                                                      ‫ומחשבים באוניברסיטת בן‪-‬גוריון בנגב שמספר על‬         ‫בעולם ההשכלה הגבוהה כיום‪ .‬סטודנטים וסטודנטיות‬
    ‫ו‪ 31%-‬ממי שבוחר ללמוד מדעי המחשב לבגרות‪.‬‬          ‫המצב בכיתות אותן הוא מלמד‪" :‬בהנדסת חשמל יש‬          ‫רבים בוחרים שלא ללמוד בפקולטות למדעי הרוח‬
                                                      ‫לנו ‪ 11%‬בנות בלבד‪ ,‬ואני חייב לציין שהנשים הן בעלות‬  ‫והחברה‪ ,‬על אף העניין‪ ,‬כיוון שהם מבינים שלא‬
‫הנטייה הזו ממשיכה גם באוניברסיטאות כשבודקים‬                                                               ‫מובטחת להם פרנסה מכבדת בסיום התואר‪ .‬אם‬
‫את שיעור הסטודנטיות במחלקות ההנדסה‬                                                                        ‫כך‪ ,‬מדוע מועמדות איכותיות ללימודים לא ממשיכות‬
                                                                                                          ‫באותו קו הגיון ובוחרות ללמוד תחומים שכן סביר יותר‬

                                                                                                            ‫שיבטיחו להן חיים מרופדים כלכלית לאחר התואר?‬

                                                                                                                                                              ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13