Page 9 - תום שירות - יוני 2018
P. 9

‫מוסיפה שההתנסות האישית לימדה אותה ש"יש‬                ‫בפקולטה להנדסה ובפקולטה למדעי הטבע בהן יש‬          ‫ובמחלקות מדעי הטבע השונות‪ .‬רוצים למצוא בנות‬
   ‫יתרונות להיות אישה בין הרבה גברים‪ .‬הגישה של‬           ‫ייצוג נשי נמוך במיוחד‪ .‬היוזמה הוכתרה כהצלחה‬        ‫שלומדות הנדסה? קלי קלות‪ .‬באוניברסיטת בן‪-‬גוריון‬
   ‫הסטודנטיות בלימודים שונה לעומת הסטודנטים‪:‬‬             ‫כאשר ‪ 40‬נשים נרשמו ללימודים באותן מחלקות‪ ,‬כפול‬     ‫למשל ניתן לחזות בכך במחלקה להנדסה כימית (‪54%‬‬
   ‫בפתרונות הנדסיים נשים חושבות טיפה אחרת‬                                                                   ‫נשים)‪ ,‬הנדסה ביורפואית (‪ )65%‬והנדסה ביוטכנולוגיה‬
                                                                      ‫לעומת מספר הנרשמות בשנה הקודמת‪.‬‬       ‫(‪ ;)66%‬בפקולטה למדעי הטבע באב"ג המין הנשי‬
                                              ‫מהגברים"‪.‬‬                                                     ‫שולט ללא עוררין במחלקה למדעי החיים (‪)65%‬‬
                                                         ‫לאור ההצלחה הזו‪ ,‬נשיאת האוניברסיטה‪ ,‬פרופ' רבקה‬
   ‫פרופ' נורית אשכנזי‪ ,‬חברת סגל במחלקה להנדסת‬            ‫כרמי‪ ,‬שבעצמה אחראית לניפוץ לא מעט תקרות‬                                        ‫ובמחלקה לכימיה (‪.)62%‬‬
   ‫חומרים‪ ,‬המכהנת גם כיועצת הדיקן בפקולטה‬                ‫זכוכית בהיותה האישה הראשונה לעמוד כנשיאת‬
   ‫להנדסה לקידום נשים‪ ,‬חושבת כי מיעוט המועמדות‬           ‫אוניברסיטה בישראל‪ ,‬החליטה כי האוניברסיטה תציע‬      ‫החלוקה הזו זועקת במיוחד כשמסתכלים על מחלקות‬
   ‫שבוחרות בלימודי ההנדסה והמדעים המדויקים נובע‬                                                             ‫אחרות באותן פקולטות בהן רואים נתונים הפוכים‬
   ‫מחוסר הבנה של מה בפועל עושים העובדים בתחומים‬                        ‫את הפרס גם השנה ובהיקף גדול יותר‪.‬‬    ‫מבחינת החלוקה המגדרית‪ .‬רק ‪ 20%‬מהסטודנטים‬
   ‫אלו ומה הם היכולות הנדרשות כדי להצליח בהם‪ :‬כל‬                                                            ‫שבחרו ללמוד הנדסת תוכנה ו‪ 13%-‬מהסטודנטים‬
   ‫האפשרויות פתוחות בפנינו (הנשים)‪ ,‬ובידנו ההחלטה‬        ‫הפרס‪ ,‬בסך ‪ ,₪ 2,500‬יינתן למועמדות שיירשמו‬          ‫שבחרו ללמוד הנדסת מכונות הן נשים‪ .‬ואילו במדעי‬
                                                         ‫למחלקות לפיסיקה‪ ,‬למתמטיקה‪ ,‬להנדסת תוכנה‪,‬‬           ‫הטבע נמצא נוכחות נשית דלילה במיוחד במחלקות‬
                    ‫איך אנחנו רוצות לממש אותן וכיצד"‪.‬‬    ‫להנדסת חשמל ומחשבים‪ ,‬להנדסת מכונות‪ ,‬להנדסת‬
                                                         ‫חומרים‪ ,‬להנדסת מערכות תקשורת ולהנדסת בניין‪,‬‬              ‫לפיסיקה (‪ )20%‬ובמחלקה למתמטיקה (‪.)34%‬‬
   ‫זוהי גם ההמלצה של שיש למועמדות שמתלבטות‬
   ‫באיזה תחום לימודים לבחור ‪" -‬כדאי לקרוא הרבה על‬                   ‫ויממשו את קבלתן לאחת המחלקות הנ"ל‪.‬‬           ‫כל מה שצריך זו רק דחיפה קטנה‬
   ‫הנושא‪ .‬אם יש אפשרות‪ ,‬דרך ההורים או מכרים‪ ,‬טוב‬
   ‫להיפגש עם מישהי שכבר לומדת את התחום ולשמוע‬            ‫"אחת הסיבות למיעוט הזוהר של סטודנטיות‬              ‫כשמנסים לברר לעומק בקרב סטודנטיות שכן בחרו‬
   ‫ממקור ראשון ממי שבפנים איך זה מרגיש‪ .‬השיחות‬           ‫במחלקות למדעי הטבע המדויקים ומחלקות ההנדסה‬         ‫ללמוד במחלקות הנחשבות גבריות‪ ,‬ברור כי לפחות‬
   ‫עם כאלו שעברו את אותו המסלול לפני נתנו לי הרבה‬        ‫היא מספרן הנמוך בקרב המועמדות ללימודים‬             ‫אצל חלקן הבחירה נעשתה לאחר התלבטות לא‬
   ‫מוטיבציה וראיתי שנשים כן יכולות להגיע לעמדות‬          ‫באוניברסיטה‪ ,‬בה בשעה שיכולותיהן הקוגניטיביות‬       ‫מועטה‪ .‬כך מספרת אלמוג שיש‪ ,‬סטודנטית שנה ג'‬
   ‫מפתח ולהיות ממש טובות במה שהן עושות‪ ,‬ליהנות‬           ‫והאישיות של נשים אינן נופלות כהוא זה מאלו של‬       ‫במחלקה להנדסת בניין באוניברסיטת בן‪-‬גוריון בנגב‪:‬‬
                                                         ‫גברים" מסבירה פרופ' כרמי‪ ,‬נשים נוטות לבחור פחות‬    ‫"לפני שהחלטתי מה ללמוד ממש התלבטתי כי ידעתי‬
                                   ‫מזה ולהתפרנס מזה"‪.‬‬    ‫בלימודי מדעים והנדסה לעתים בשל האופי "הגברי"‬       ‫שאני גם ריאלית וגם הומנית‪ .‬שיניתי כל יום את דעתי‪.‬‬
                                                         ‫כביכול המיוחס להם ולעתים מתוך תחושת מסוגלות‬        ‫בסופו של דבר מה שהיטה את הכף היה ההבנה כי‬
   ‫פרופ' כרמי מסכמת‪" :‬אנו מבקשים לחזק נשים‬                                                                  ‫אני מחפשת משהו מאתגר‪ ,‬שיבטיח לי הכנסה טובה‪".‬‬
   ‫צעירות מוכשרות ולתמוך בבחירתן במקצועות מדע‬                            ‫אישית נמוכה יותר במקצועות הללו‪.".‬‬
   ‫וטכנולוגיה כי אין לנו ספק שלא רק מובטחת להן‬                                                              ‫ההבנה כי מועמדות איכותיות‪ ,‬בעלות נתונים מתאימים‪,‬‬
   ‫הצלחה בלימודים ובהמשך בכל קריירה שיבחרו‪ ,‬אלא‬               ‫ידע זה כוח‪ :‬לבדוק‪ ,‬לשאול‪ ,‬לברר‬                ‫זקוקות לעידוד לבחור בתחומים הנתפסים כגבריים‬
   ‫שהן גם יביאו לאותם תחומים איכויות מיוחדות שיובילו‬                                                        ‫הביאה את האוניברסיטה ליזום בשנה שעברה פרס‬
                                                         ‫החשש מגבריות המקצוע היא בהחלט גורם המסביר‬          ‫כניסה מיוחד למועמדות שיבחרו להירשם למחלקות‬
                             ‫להישגים מרשימים בעתיד"‪.‬‬     ‫את הרתיעה של נשים לבחור בחלק מהתחומים‪" .‬אני‬
                                                         ‫עד היום מפחדת שהתחום גברי"‪ ,‬מספרת שיש‪ ,‬אבל‬

   ‫ד"ר אלינה קרבצ'בסקי מהיחידה‬
   ‫להנדסת אלקטרואופטיקה‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14